Gr. Heiligland 47

KunstCultuur Cadeaukaart

Artikelen

Typisch Verwey

20 september 2014 – 12 april 2015.

Vanaf zaterdag 20 september 2014 kan het publiek kennismaken met de derde tentoonstelling in de serie Verwey-exposities waarmee vorig jaar september een start is gemaakt.

In deze tentoonstelling wordt aandacht besteed aan de uitzonderlijke manier waarop Verwey zich manifesteerde en omging met museumdirecteuren, kunsthandelaren, galeriehouders, opdrachtgevers, vrienden en kennissen.

Journalist Dirk van Ginkel voerde de afgelopen jaren gesprekken met meer dan dertig mensen over hun ervaring met deze eigenzinnig kunstenaar.
De persoonlijke verhalen over hoe het was om voor Verwey te poseren, om les te krijgen op zijn atelier, over zijn reis met Albert van Dalsum naar Rome, zijn misplaatste rivaliteit met collega Willink, en andere ervaringen zijn samengebracht in deze tentoonstelling.

De verhalen zijn ook gebundeld in het rijk geïllustreerde boek Typisch Verwey dat in het museum te koop is.
Drie niet-gepubliceerde verhalen zijn hier te lezen.

Live TV-uitzending van RTV-Noord-Holland

Affiche Typisch Verwey versie 1-19
Aanvullend op de Typisch Verwey expositie organiseert het museum stadswandelingen en een lezing.

De werken op de tentoonstelling komen uit de collectie van de Stichting Kees Verwey en zijn aangevuld met bruiklenen uit privécollecties.
De tentoonstelling is samengesteld en ingericht door gastcurator Maarten Bertheux,

Persfoto's.