Artikelen

Van Heks tot Hacker

Criminaliteit en justitie van de middeleeuwen tot nu.
7 juni tot eind 2013.

Criminaliteit moet gestraft worden. Dat vonden ze vroeger en dat vinden we nu nog steeds. In de hoop dat de misdadiger ervan leert en zich voortaan volgens de regels zal gedragen, maar ook ter genoegdoening van iedereen die zich wel gedraagt. Maar wat als misdaad gezien wordt en hoe berecht en gestraft wordt, verschilt van eeuw tot eeuw. Zo was roken in het openbaar in de 17e eeuw een zware overtreding. Dit was namelijk tegen de goede manieren en het verstoorde de openbare orde. En in de Middeleeuwen konden sterke vrouwen als Kenau zomaar verdacht worden van hekserij en op de brandstapel belanden.

In de Middeleeuwen waren, naast diefstal en moord, ook landloperij en hekserij strafbaar. Terwijl tegenwoordig fraude, drugshandel en hacken vormen van criminaliteit zijn. Ook is de manier waarop recht wordt gesproken en bestraft sterk veranderd. Rakkers, schouten en schepenen zijn ingeruild voor politie, officieren van justitie en onafhankelijke rechters. En gruwelijke lijfstraffen bestaan in ons land gelukkig al lang niet meer.

Bij de tentoonstelling verschijnt tevens een full color boekje, te koop in de museumwinkel voor € 7,00. Zie verder...
Deze tentoonstelling laat zien wat misdaad is, hoe deze werd bestreden en bestraft. Soms zijn de verschillen tussen vroeger en nu minder groot dan we misschien denken. Want waren de Middeleeuwen wel echt zo bloederig? Beoordelen we mensen niet nog steeds op huidskleur of religie? Vinden we oog om oog, tand om tand nog steeds gerechtigheid of hebben we (meer) begrip voor misdadigers? En hoe crimineel zijn we zelf?

Van Heks tot Hacker vertelt het verhaal over criminaliteit en justitie in Haarlem van 1500 tot nu en houdt de bezoekers een spiegel voor.
De tentoonstelling is te bezichtigen tot en met 17 november 2013.

Geplande activiteiten:

Stadswandelingen

Kinderworkshops

Tijdens Van Heks tot Hacker worden artikelen tentoongesteld en te koop aangeboden die door gedetineerden zijn gemaakt. Dit gaat in samenwerking met de Jailhouseshop.