Gr. Heiligland 47

CJP  € 2,50

Artikelen

Unieke Heyboer ontdekt

baboeEen bijzondere tekening gemaakt door Anton Heyboer is naar aanleiding van de tentoonstelling Anton Heyboer – de Haarlemse jaren, aangeboden aan het Historisch Museum Haarlem. Het gaat om een krijttekening uit 1946 waarop Heyboer zijn kindermeisje, baboe Jami, in Nederlands-Indië portretteerde. Zijn baboe heeft veel voor Heyboer betekend, ook in zijn latere leven. Een opmerking die Heyboer hierover in 1974 maakte is veelzeggend: ‘Als ik me nu iets intens lichamelijks voorstel tussen mensen – wat men dan liefde noemt – kan ik me nooit iets intensers voorstellen dan een klein wit baby’tje op een blote bruine rug.’ De tekening waarin het uitzonderlijke tekentalent van Anton Heyboer zichtbaar is, kwam boven water tijdens een tentoonstelling die de twee Heyboer-verzamelaars Willy en Trees van Kleef in 2005 organiseerden in Slot Zeist. Daar boden een Haarlemse broer en zus hen dit bijzondere werk aan, dat sindsdien deel uitmaakt van hun verzameling onder de naam Twincollectie. Hierin verzamelen zij sinds 1998, in eerste instantie in samenspraak met Heyboer zelf, met name het latere werk van de meester. De niet eerder tentoongestelde tekening van baboe Jami is vanaf 20 december te bezichtigen in het Historisch Museum Haarlem.
De tentoonstelling Anton Heyboer – de Haarlemse jaren geeft een prachtig beeld van een tot nu toe onderbelichte periode uit het leven van een kunstenaar van wereldniveau.

De tentoonstelling is nog te bezichtigen tot en met 19 mei 2013. Rondom de tentoonstelling worden lezingen, stadswandelingen en andere activiteiten georganiseerd.