Artikelen

Anton Heyboer- de Haarlemse jaren

IMG 0180sHet ging om werk uit de periode 1942 tot 1958, toen Heyboer bijna onafgebroken in Haarlem woonde en werkte.

Anton Heyboer staat bij het grote publiek vooral bekend als de extravagante kunstenaar uit Den Ilp, die met zijn honden en vier van zijn vijf vrouwen in een afgelegen boerderij woonde. Deze tentoonstelling besteedde juist aandacht aan de eerdere - Haarlemse - periode van zijn leven, voor velen onbekend doordat er weinig over geschreven is.

Gedurende de Haarlemse jaren ontwikkelde Heyboer zijn beroemde ‘systeem’ waarop veel van zijn beste kunstwerken zijn gebaseerd. Zijn vroege tekeningen en etsen laten zien hoe deze geboren kunstenaar zich van technisch tekenaar bij de Haarlemse firma Figee ontwikkelde tot meesteretser.

Voor de inrichting van de tentoonstelling werkten wij samen met de enthousiaste medewerkers van het Haarlemmerhout Project.
De tentoonstelling vertelde over Heyboers leven en werk, en plaatste dat in de context van het naoorlogse Haarlem.
Er was aandacht voor zijn vriendschappen met andere beroemde Haarlemse kunstenaars en schrijvers als Henri Boot, Kees Verwey, Harry Mulisch en Godfried Bomans; een groep die vaak te vinden was bij sociëteit Teisterbant aan de Grote Markt.
Naast werken uit museum- en rijkscollecties waren ook bruiklenen te zien die beschikbaar waren gesteld door particuliere verzamelaars. Veel van deze werken waren nooit eerder tentoongesteld.
Anton Heyboer - de Haarlemse jaren
gaf een prachtig beeld van een tot dan toe onderbelichte periode uit het leven van een kunstenaar van wereldniveau.
De tentoonstelling was te bezichtigen tot en met 21 mei 2013.

Verdere informatie over de tentoonstelling:
Lezingen Lotti Heyboer
Kinderworkshops