Artikelen

Speelgoed verzameld

Speelgoed is van alle tijden. Rammelaars, ballen, poppetjes en beestjes werden eeuwenlang zelf gemaakt van hout, textiel, aardewerk en been. In de negentiende eeuw ontstond de speelgoedindustrie. Porseleinen poppen, acrobaatjes en tinnen soldaatjes kwamen op de markt.

Rie Ruyssenaers-Schenk (1913) was al vroeg geboeid door dit soort speelgoed. Niet dat zij het zelf ook bezat, integendeel. Geboren in een Rotterdams arbeidersgezin, zag ze het bij andere mensen thuis. Haar moeder was wasvrouw en de jonge Rie bezorgde de schone was bij de klanten thuis. Voor ze aanbelde keek ze door het raam naar de spelende kinderen en hun mooie speelgoed. ‘Dat wil ik ook,’ heeft ze altijd gedacht.

Na een loopbaan als vertegenwoordiger begon ze in Haarlem ’t Zonnetje, een winkel in antiek en curiosa; eerst aan de Gedempte Raamgracht en later in de Tuchthuisstraat. Ze verkocht glaswerk, porselein en huisraad, maar ze had een grote voorliefde voor speelgoed.
Rie nam niet alleen kostbaar porseleinen speelgoed in haar veelzijdige collectie op, maar ook eigentijdse plastic spulletjes; juist dergelijk speelgoed zou op den duur verdwijnen.

Speelgoed verzameld
toont slechts een deel van de omvangrijke collectie Ruyssenaers-Schenk, die de periode van ca. 1750 tot 2000 bestrijkt. Meisjes leerden van oudsher de kneepjes van het huishouden door te spelen met poppen, serviesjes en naaimachientjes. Stoommachines, treinen en auto’s maakten jongens vertrouwd met de mannenwereld. De tentoonstelling biedt verder toverlantaarns, viewmasters en platenspelers met grammofoonplaatjes.

Rie Ruyssenaers-Schenk schonk haar collectie in 2001 aan de gemeente Haarlem die de verzameling onderbracht in de Stichting Ruyssenaers-Schenk, waarna Rie de Penning van Verdienste ontving. De tentoonstelling Speelgoed verzameld zet haar als gedreven en enthousiaste verzamelaar ‘in ’t zonnetje’.